8 Eylül 2015 Salı

SENARYO ÇALINMASI

Daha geçenlerde gazetelere ve internet sitelerine bu konuda yansıyan bir olay olmuştu. Şu anda isimleri aklımda kalmadı ama ünlü biri, yine ünlü başka birini 'senaryosunu çalmakla' suçladı.

Bu çok çirkin bir şey. Emek hırsızlığı. Ha mağazadan bir şey çalmışsın, ha başkasına ait olan bir eseri çalmışsın. Fark yok. O yüzden internette senaryo paylaşmak riskli bir şey. Tamamen çalınmasa bile, orasını burasını almak, karakteri çalmak, çok benzerini yapmak her zaman başınıza gelebilir. Benim de başıma geldi.

Çok sevdiğim bir dizi senaryomu yıllar önce 'Antarktika' isimli bloğumda 'Arkası Yarın' şeklinde yayınlamaya başlamıştım. İsmi 'Bulunmaz İkili' idi. Hiç tanımadığım blog arkadaşım olmayanlar bile "bu ikiliyi severek takip ediyoruz" diye yorumlar bırakmışlardı. Romantik komedinin yanısıra her bölümde heyecanlı polisiye olaylar olan bir konuydu. Ana kahramanlar aynı kalıyor, her bölümde farklı macera yaşanıyordu.

Şimdi çok ilginç. Yıllar sonra televizyonda çok benzer bir Hollywood filmine rastladım. Konu benim yazdığıma çok benziyordu. Maço bir muhabir ve feminist bir muhabir! Önce çatışıyorlar sonra aşık oluyorlar! Birden heyecanlandım! Allah'ım bu benim senaryom mu? Bulunmaz İkili mi? diye. Ama neyse ki, birebir benim hikayemin kopyası değildi. Fakat çok şaşırdığım bir şey var ki, ne düşüneceğimi bilemiyorum. Benim hikayemde esas kızın Dartanyan isimli bir kedisi vardı. Ve bilin bakalım bu Hollywood filmindeki kızın kedisinin ismi neydi? Evet. Dartanyan!

Çok merak ettim, Google'da filmi buldum, ismi "The Ugly Truth". Yine bir romantik komedi.  Acaba tamamen tesadüf mü? Yoksa yıllar önce bloğumda yayınladığım o konuyu bir şekilde okuyan birinin esinlenmesi mi? (Bloglarımızı Amerika'da da okuyanlar oluyor, blogger'ın istatistik sayfalarımızdan görüyoruz) Bilemiyorum. Tamamen tesadüf de olabilir. Maço erkek - feminist kadın aşkı çok sık işlenen bir konudur. Belki de tamamen tesadüftü. Ama filmdeki kadının kedisinin isminin Dartanyan olmasına hala "????" diyorum. Benimkinden esinlendiyse bu da iyi bir şey. Çünkü güzel şeyler, iyi şeyler kopyalanır. :)

Bulunmaz İkili' ye gelince, bir gün dizi olarak çekildiğini görmek çok isterim. E, 60'a gelmeden olsun artık:)

Sahi,  Bulunmaz İkili'yi yeniden bu bloğumda yazarken Dartanyan ismini Çıldırgan olarak değiştirdim. Bunu da çalmazlar umarım. :)

6 yorum:

  1. :))) Dartanyan olayı gerçekten ilginçmiş Müjde Abla. Tesadüfse bile gerçekten çok uçuk bir tesadüf olmuş yani. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sorma ya Eylül'cüğüm hala emin olamıyorum tesadüf mü? Esinlenme mi? Ama konu da çok benziyordu. Özellikle kahramanlar, ikisinin de ünlü gazeteciler olması, (bende iki kahraman da ünlü köşe yazarıydılar), birinin maço, ötekinin feminist olması, ben ta 95 yılında yazmıştım, bloğumda yayınladığım tarihi tam hatırlamıyorum ama 2007 filan olabilir..film ise benden daha sonra çekilmişti...velhasıl hala bilemiyorum:)))

      Sil
  2. Tahammül edemediğim şeylerdendir yazdıklarımın, fikirlerimin kopyalanması. Çalınması yani. Umarım esinlenme adı altında bir araklama değildir; çünkü bu kadar beğendin ve filme aktarmak istedinse yazarıyla konuşur bir yol bulur yine alırsın filme. Ama, yok illa usulsüz illa gizli saklı yalan yanlış yollardan... Neyse sanırım bugün pek hoşgörülü bir günümde değilim. Fikir, söz, yazı, eser, ürün çalanları lanetliyorum buradan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten tahammül edilecek bir şey değil sevgili kalemderi, dediğin gibi konuşup, filme alarak, bir başkasının emeğine saygısızlık edip, çalmak yerine dürüstlükle de bu iş halledilir ama maalesef oluyor böyle şeyler. Lanetlemekte de haksız değilsin. :)

      Sil
  3. Eskiden olsa herkesin dürüst olduğunu düşündüğümden dolayı yok ya tamamen tesadüf derdim.Ama şimdi almış kopyalamış derim.Ama o filmi bir şekilde senin görmen tesadüf değil Müjde :)))) sana gösterilmiş hayatım...sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah! :( Sertaç'ım şimdi üzüldüm işte:( O filmi görmemin tesadüf olmadığı hiç aklıma gelmemişti. Eh ne yapalım, yazımda yazdığım gibi demek iyi, güzel bir şeyler yazmışım ki, kopyalamışlar kötü şeyleri kopyalamazlar diyerek teselli bulayım. :((
      Sevgiler. :)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...