8 Eylül 2015 Salı

AĞLATMAK KOLAY, GÜLDÜRMEK ZORDUR

Sinema, tiyatro sanatı ile ilgileniyorsanız bu sözü mutlaka duymuşsunuzdur. Gerçekten de ağlatmak kolay, güldürmek zordur.

 Aniden yoksul düşüp hizmetçilik yaparken eski eşine mahcup olan bir kadın, kanser olanlar, boşananlar, çocuğunu kaybedenler, kötü bir koca veya baba. Dayak yiyen küçük bir kız, hepimizi ağlatmaya yeter.  Yoğun bakım kapısında ağlaşanlar keza.

Ama güldürmek öyle mi? Sizi bilmem ama ben ekranlarda çok moda olan güldürü programlarına hiç gülemiyorum. Hele hele çiçekli entari giymiş, kafasına sarı peruk takmış, sakallı tipsiz heriflerin abuksabuk esprileri, belden aşağı şakaları, seviyesiz konuşmaları beni hiç güldürmüyor. Ters tepiyor hatta. Onlara da, Türk Malı Kuzu Kuzu Meee dizisine de beş dakikadan fazla tahammül edemiyorum.  Kimse kusura bakmasın.

Çocukluğumda izlediğim Louis de Funes filmleri, Olmak ya da Olmamak gibi savaş komedileri, Shakespeare'in komedileri, Altın Kızlar, Cosby ailesi, Tenten maceralarının süper esprileri, Indiana Jones'taki hoş durum komedileri gözümün önüne geliyor. Gençler bilmez Nöri Gantar'lı Kaynanalar bile ne kadar güzeldi. Perihan Abla güzeldi. Nerede öyle düzeyli güldürüler? Yıllar önce Kartal Tibet, Münir Özkul, Hülya Koçyiğit'in başrolde oldu Küçük Hanfendi filmi vardır ki, ne kadar kaliteli güldürüler, ne tatlı espriler vardı. Hala severek izler ve katılarak gülerim.

Ben zoru seçtim. Ayrıca ağlatmayı değil güldürmeyi seviyorum. Senaryo yazarken en sevdiğim konu romantik komedi. Bazıları romantik komedi deyince dudak büküyorlar. E, haklılar o kadar saçmasapan şeyleri, basitlikleri izleyiciye romantik komedi olarak dayatıyorlar ki, resmen seyircinin zekasına hakaret.  Sanırım güldürmeyi kolay sanıyorlar.

Espriler kaliteli olmalı, belden aşağı olmamalı, sonuçta ailece izlenecek. Yukarıda da dediğim gibi, sakallı, bıyıklı bir adama çiçekli pazen entari giydirip, kafasına sarı peruk takmak ve beş dakikada bir  'eşcinsellik' esprisi yapmak mizah değildir.  Zeka olmalı sitcomda, genel kültür olmalı, nostalji olmalı, gerçek hayatı yansıtmalı, kurgu olsa da gerçek gözükmeli, (House of Cards'a ya da Designated Survivor'a bakıyorsanız bilirsiniz, hepsi kurgu ama gerçek gibi geliyor seyirciye), samimi, sıcak olmalı, vıcık vıcıklıkla samimiyet karıştırılıyor. Zoraki güldürmek olmaz. Zoraki yapılmış sitcom hemen anlaşılıyor.

Kimse yoğurdum ekşi demez, Türk Malı dizisini yapan da mutlaka beğeniyordur kendi dizisini, ben de kendi yazdıklarımı beğeniyorum. İnsanlar ellerini vicdanlarına koyup, bir, kafaya sarı peruk ve üzerine çiçekli entari giyinip eşcinsel esprisi yapılan güldürü programlarına, 'kuzu kuzu mee'ye, bir de  benim daha çekilmemiş KARPUZ APARTMANI'ımın bölümlerine baksınlar. Hangisi nitelikli?



6 yorum:

  1. Ben de güldürmenin çok daha zor olduğuna inanıyorum. Ve çok haklısınız, ekranlardaki komedilerin çoğunun seviyesi yerlerde sürünüyor. Komedi yapmak riskli iş. Çok sağlam zeka istiyor bir kere. Zeka ve o kıvrak doğallık olmayınca ortaya sadece yılık ve yapışık 'acayip bir şeyler' çıkıyor. Ama ne yazık ki halkın çoğunluğuna da bunlar hitap ediyor, ne acı di mi Müjde Abla?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen katılıyorum Eylül'cüğüm, işin kolayına kaçıyorlar, koltuklarda oturup onları alkışlayanlar da kendileri gibi zevkleri körelmiş tipler. Daha iyisini izlemediklerinden seyrettiklerinin komedi olduğunu sanıyorlar, sıradan, seviyesiz şeylere gülüyorlar. Recep İvedik gibi bir filmin hasılat rekorları kırdığını düşünüyorum da...:)

      Sil
  2. Güldürmek zordur, net. Bundan sonra yazdıklarını takip edeceğim. Kalite anlayışımız benziyor. Saydığın tiplere ben de gülmüyorum hatta acıyorum. İnşallah yazdıklarına bol bol gülerim, ihtiyaç duymuyorum dersem yalan olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ediyorum, ben de aynı fikirdeyim hatta dünya görüşümüz, dünya hakkındaki duygularımız da benziyor. Aslında çalınma korkusu olmasa tüm senaryolarımı yazayım diyorum (ve inşallah gülersin sen ve okuyan herkes) ama işte şu çalınma korkusundan yazamıyorum.

      Sil
  3. Çok haklısın, güldürmek çok daha zor. Hele ki seviyeli esprilerle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sorma inan yazdığım esprileri çok acımasızca eleştiriyorum ya beğenilmezse, ya gülünmezse diye...çünkü ben televizyondaki o komedi, gürül gürül şovlar filan var ya hiç gülemiyorum...

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...